Az EU Dióhéjban, 4. rész: Fogyasztói jogok

Gazdaság

A karácsony közeledtével jó tudnunk, hogy az európai uniós jogszabályok lehetővé teszik, hogy az Unió területén bárhol, bármit vásároljunk, anélkül, hogy aggódnunk kellene a vám vagy egyéb adó fizetése miatt. Ez vonatkozik a külföldi utazáskor történő vásárlásra, de arra is, amikor interneten, telefonon vagy postán keresztül rendelünk terméket egy másik országból.

Jó tudni, hogy uniós jogszabályok garantálják a következőket:

Átláthatóság: az eladónak meg kell adnia minden információt magáról, valamint arról, hogy mit értékesít, és hogy mi mennyibe kerül (beleértve az áfát és a szállítási költséget is).

Minőség: Ha a megvásárolt termék idő előtt tönkremegy, visszaküldhetjük, hogy megjavítsák vagy kicseréljék egy másikra. Ha a javítás vagy a csere nem lehetséges, kérhetünk árengedményt, vagy a termék teljes árának visszatérítését.

Szerződési feltételek: Az EU tiltja a tisztességtelen szerződési feltételeket.

Biztonság: Az európai uniós tagállamokban a legszigorúbbak a termékbiztonsági előírások az egész világon.

Összehasonlítható árak: A szupermarketeknek egységáron (kilóra vagy literre) kell feltüntetniük a termék árát, hogy könnyebb legyen eldönteni, hogy melyik terméket éri meg leginkább megvenni.

Mi történik, ha új számítógépe elromlik, az interneten rendelt áru nem érkezik meg Önhöz vagy költségtérítést szeretne kapni, mert repülőjáratának törlése miatt az éjszakát szállodában kellett töltenie? Az uniós fogyasztóvédelmi politika ilyen esetekben is biztosít bizonyos mértékű garanciát és támogatást. Ha egy kereskedő nem tartja tiszteletben az Ön jogait, lépjen kapcsolatba az EU valamelyik fogyasztóvédelmi szervezetével. Ezek a szervezetek fontos szerepet játszanak a fogyasztóvédelmi politika végrehajtásában és a fogyasztói bizalom növelésében. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net) az EU összes tagállamában, plusz Norvégiában és Izlandon is működtet központokat. A hálózat feladata, hogy díjmentes segítséget és tanácsot nyújtson jogaikról azoknak, akik egy külföldi uniós országban, Norvégiában vagy Izlandon székhellyel rendelkező kereskedőtől vásároltak árut vagy szolgáltatást. Ha problémájuk merül fel a vásárlás után, az ECC-Net segíthet a fogyasztóknak abban, hogy kapcsolatba lépjenek a kereskedővel és békés megoldást találjanak. Ha ez nem lehetséges, a hálózat más megoldást (pl. peren kívüli vitarendezést) javasol a panasz kezelésére. A hálózatot az Európai Bizottság és a részt vevő tagállamok közösen finanszírozzák.