Hogyan lehet egy vállalkozás egyszerre szociálisan érzékeny és sikeres is?

Gazdaság

3 társadalmi ügy, 3 innovatív megoldás, melyek az UniCredit „Lépj velünk!“ társadalmi innovációs
programjának köszönhetően ismertebbé válhattak az elmúlt hónapokban. Az Igazgyöngy Alapítvány
brikettgyártó projektje, az UCCU Roma Informális Oktatási Alapítvány szemléletformáló, roma
tematikájú városi sétái, és a királyhegyesi Kanálka Manufaktúra kézműves termékei jó példák arra,
hogy lehet egy vállalkozás egyszerre szociálisan érzékeny és sikeres is.


Az UniCredit Bank és az UniCredit Alapítvány Lépj Velünk! társadalmi innovációs programja harmadik
alkalommal díjazott olyan non-profit szervezeteket, társadalmi vállalkozásokat, amelyek a hátrányos helyzetű
közösségek előtt álló akadályok leküzdésére innovatív, fenntartható, vállalkozási elemet is alkalmazó
megoldásokat kínálnak. A nyertesek a pénzdíjon túl üzleti tanácsadást, mentorálást is kaptak. A program
végén a pénzintézet munkatársai további 5000 euró odaítéléséről szavaztak: idén a 3 díjazott szervezet közül
az Igazgyöngy Alapítvány brikettprojektjének ítélték oda az összeget.

Honnan hová? A számok mögötti történetek

A különdíjas Igazgyöngy Alapítvány 15.000 + 5.000 euró támogatást nyert egy brikettkészítő üzem
létrehozására és működtetésére a Hajdú-Bihar megyei Toldon, mellyel mélyszegénységben élő családok
fűtési gondjait tudják enyhíteni. Az elmúlt hónapokban kiválasztották a megfelelő brikettgyártó-, és aprítógépet,
elsajátították a brikettgyártás szakmai alapjait, a toldi telephelyen pedig üzembe helyezték a gépsort. A
gépesítés óránként 80 kg brikett gyártását teszi lehetővé, és várhatóan 40-50 helyi családnak kínál
megfizethető fűtési alapanyagot a következő szezontól. Emellett ez a megoldás csökkenti a környezetet
károsító tüzelőanyagok használatát is a településen. Az üzem létrejöttével két helyi lakosnak biztosít az
alapítvány állandó munkahelyet. A szervezet hosszú távú célja, hogy amennyiben a helyi közösségben
sikeres lesz ez az modell, akkor más, hasonló fűtési nehézségekkel küzdő településen is adaptálható legyen.

25.000 euró vissza nem térítendő támogatásban részesült az „UCCU" Roma Informális Oktatási
Közhasznú Alapítvány: tematikus városi séta vállalkozásuk az előítéletek eloszlatását, a romák és nem
romák közötti párbeszédet célozza. A támogatásból létrehozták az UCCU Budapest Roma Városi Séták
szolgáltatást és a sétákat értékesítő weboldalt, valamint 11 roma fiatalt képeztek ki sétavezetőnek Pécsett és
Budapesten. A két városban 2-2 új sétaútvonalat és tematikát dolgoztak ki: Budapesten felújították a „Gyere
velünk a nyolckerbe!” városi sétát, és kialakították a „Roma Kultúra Nyomában” túrát, Pécsett pedig
elindították a „Belvárosi Roma Séta” és „Sosem látott Pécs” című sétáikat. 2018. május és december között 31
budapesti és 2 pécsi séta zajlott le, ezzel több mint félezer embert és 1,5 millió forint bevételt értek el. Az
alapítvány szolgáltatását beválogatták a Highlights of Budapest 55 leginspirálóbb története közé, jelölték őket
Jószolgálati díjra is, a 2019-es Civil Díjon pedig elnyerték a legjobb társadalmi vállalkozás díját. A jövőben
vállalatoknak, csapatépítő programként is értékesíteni szeretnék sétaszolgáltatásukat.

15.000 eurót fordíthatott a királyhegyesi Kanálka élelmiszermanufaktúra fejlesztésére a Vidékért Szociális
Szövetkezet. Ők a hátrányos helyzetű térség termelőitől vásárolnak alapanyagokat, és helyi munkavállalókat
foglalkoztatnak. A támogatásból új eszközöket – zsugorfóliázó gépet és főzőüstöt – vásároltak, így növelni
tudták gyártási kapacitásukat és értékesítési volumenüket: a 2017-es évhez képest 3,6-szorosára nőtt az
árbevételük. Immár 8 fő munkavállalót tudnak stabilan foglalkoztatni, és az ő családtagjaik számára is alkalmi
kereseti lehetőséget kínálnak az alapanyag-feldolgozási időszakokban. Jelentős eredmény, hogy az elmúlt 1
évben helyi és környékbeli termelőktől közel 8 tonna zöldséget vásároltak és dolgoztak fel. 2018
novemberében elnyerték az Országos Foglalkoztatási Alap „Legjobb Termék Előállító Társadalmi Vállalkozás”
díját. További terveik között szerepel még az óvodások és kisiskolások számára egy kert létrehozása, ahol a legkisebbek is megtanulhatják a föld értékét, és a településhez is közelebb kerülhetnek.

Az UniCredit Bank „Lépj velünk!” társadalmi innovációs programjának szakmai partnere a nemzetközi NESsT
magyarországi csapata volt: a projekt koordinátoraként, a díjazott társadalmi vállalkozásokat pénzügyi és
üzletfejlesztési tanácsadással segítették esélynövelő projektjeik sikeres megvalósításában.

 

Forrás: Sajtóinformáció