KKV-k és a Black Friday: óriási lehetőség vagy kihagyott ziccer?

Gazdaság

Évekkel ezelőtt még csak bámultuk az Egyesült Államokból november végén érkező képeket: akár hetven-nyolcvan százalékos akciók, tömött sorok a boltokban, az egekbe szökő bevételek. A Black Friday azóta már Magyarországon is hagyománnyá vált, ez azonban extra terhet ró a kereskedőkre. Ami a vásárlóknak önfeledt ünnep, az a cégeknek könnyen szó szerint fekete pénteket jelenthet. Mire számíthatnak idén a kis- és középvállalkozások, és mi segítheti őket ebben az időszakban?

A Black Friday és ami mögötte van

A Fekete Péntek kifejezés még a ‘60-as évekből, Philadelphiából származik: a helyi rendőrség emlegette így a hálaadást követő pénteket a megnövekedett autós- és gyalogosforgalom miatt. Mivel a hagyományos könyvelésben a fekete szín a nyereséget jelöli, a kereskedők is hamar beleszerettek a Black Friday névbe. Az amerikai vásárlókról már nem is beszélve: 2019-ben 7,4 milliárd dollárt költöttek el egyetlen nap alatt az online és offline üzletekben.

Ami hazánkat illeti, a Fekete Péntek már nálunk is elképesztő népszerűségnek örvend: 2018-ban összesen mintegy 78 milliárd forinttal lettek gazdagabbak a hazai kereskedők ezen a napon.

Black Friday a pandémia árnyékában

A koronavírus-járvány a fogyasztásra is döntő hatással volt, hiszen a lakosság tavaly alaposan visszafogta a kiadásait. A helyzet a 2021-es évre sem javult számottevően, vagyis a cégeknek továbbra is meg kell küzdeniük az ügyfelekért.

A kedvezőtlen forint-euró árfolyam, valamint a magas infláció további spórolásra ösztönözheti a hazai vásárlókat. Ennek tükrében nem csoda, hogy idén a többség kevesebbet tervez költeni a Black Friday alatt, mint tavaly. A LogiNet és a Reacty Digital közvélemény-kutatásából kiderül, hogy míg 2020-ban a vásárlók átlagosan 40 000 forintot áldoztak a Fekete Péntekre, addig idén csak 34 000 Ft-ot terveznek.

Viszont a felmérésből az is kiderül, hogy ennek ellenére a magyar vásárlók közel fele tervez vásárlást november 26-án.

A vállalkozások számára az is fontos információ, hogy pontosan milyen termékek kapcsán nyitják ki szívesen az ügyfelek a pénztárcáikat. Nos, a statista.com adatai alapján a háztartási cikkek a legnépszerűbbek, majd a ruházati termékek és az okos kütyük következnek.

Az eltűnt ügyfél nyomában

Bár hivatalos statisztika erről nem készül, az biztos, hogy a magyar KKV-szektor jelentős része “tart” Black Fridayt. Vagyis akciókkal, leárazásokkal vagy éppen valamilyen extra szolgáltatással próbálják megnövelni a forgalmukat. Jó esetben ez sikerül is, ilyenkor azonban egy újabb, nem várt problémába ütköznek: nem, vagy csak nehezen tudják kezelni a megnövekedett érdeklődést.

És most nem arra gondolunk, amiről a Fekete Péntek kapcsán úton-útfélen olvasni lehet: akadozó webshopok, elhúzódó szállítás, téves árképzés. Ha egy vállalkozás normál működéséhez képest duplájára vagy triplájára nő az érdeklődők száma, az bizony mindenre kihat: a számlázásra, az ügyélszolgálat terheltségére, az utánkövetésre és persze a termék vagy szolgáltatás teljesítésére is.

Így lesz a hatalmas helyzetből sistergő kapufa. Hiába a sok-sok érdeklődő, ha a cégek képtelenek vásárlókat, ügyfeleket csinálni belőlük. Ez akár odáig is vezethet, hogy a vállalkozás nem nyereséget termel a novemberi leárazásokkal, hanem veszteséggel zárja a Black Fridayt. A marketingköltés, a túlórák, az alaposan felkészített weboldal mind-mind ablakon kidobott pénz, ha az ügyfelek csak érdeklődnek, de végül nem költenek az akadozó szolgáltatás miatt.

A CRM rendszer segít a pörgős időszakban (is)

A CRM, vagyis az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer használata még gyerekcipőben jár idehaza. Míg a nyugat-európai vállalatoknál mára szinte teljesen bevett, hogy egy egységes szoftverben kezelnek minden ügyféladatot és feladatot, addig Magyarországon ez jellemzően Excelben vagy egy e-mail fiókban zajlik. Bár kétségtelen, hogy az alapfeladatokra ezek a szoftverek is alkalmasak, az igazán hatékony ügyfélkezeléshez és a káosz elkerüléséhez többre van szükség.

Egy CRM rendszer egységes, bárhonnan elérhető ügyféladatbázist biztosít. Nem csupán az olyan alapadatok tárolására alkalmas, mint a cím, a kapcsolattartó vagy a szerződéskötés időpontja, hanem az összes, az adott ügyfélhez kapcsolódó feladatot is kezeli. Így egyértelműen követhető, hogy mikor mi történt és mi a következő lépés. A rendszer ráadásul emlékeztetőt is küld a kollégáknak, ha új feladatuk van. Mindez azt jelenti, hogy nincs több elfelejtett visszahívás, elkallódott ajánlat vagy kései teljesítés. Az ügyfelek utánkövetése, a potenciális vásárlók reaktiválása a sikeres értékesítés kulcsa – nemcsak a Black Friday idején, hanem a teljes évben.

A november végi roham extra terhet jelent a cégvezetőknek és a munkavállalóknak is. A CRM rendszer automatizmusai azonban jelentősen megkönnyítik a munkát, hiszen a folyamatok minimális emberi beavatkozást igényelnek. Az automatikus hírlevél-küldés, számlázás vagy éppen emlékeztetők csökkentik a hibalehetőséget és gördülékenyebb, hatékonyabb ügyfélkezelést tesznek lehetővé.

Nemcsak a Black Friday kapcsán, hanem általánosságban is elmondhatjuk, hogy napjainkban az ügyfélélmény fontosabb, mint valaha. Egy CRM rendszer tökéletesen átláthatóvá teszi a projekteket, egyértelmű felelőst és határidőt rendel a feladatokhoz és jelentősen megkönnyíti a kollégák egymás közötti kommunikációját. A szervezettség, a pontosság és megbízhatóság pontosan azok az elemek, amelyek a verhetetlen ügyfélélményhez vezetnek.

A MiniCRM-et, a magyar fejlesztésű, felhőalapú ügyfélkezelő rendszert országosan mintegy 1300 vállalkozás, Debrecenben pedig közel 40 KKV használja. Tapasztalataikból és  visszajelzéseikből egyértelmű: sikeresebben, szervezettebben és lényegesen kevesebb stresszel zárják a Black Fridayt! (x)

Ha Ön is szeretne oldalunkon hasonló cikket megjelentetni, akkor az info@debreceninap.hu e-mail címen érdeklődhet a hirdetés feltételeiről.