NMHH: kevesebbet költenek távközlési szolgáltatásokra a cégek

Ország

A magyar vállalkozások évről évre kevesebbet költenek távközlési szolgáltatásokra – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága hétfőn az MTI-vel.

Tájékoztatásuk szerint mindez az NMHH friss kutatásából derült ki, amely a vállalatok és intézmények telekommunikációs ellátottságát, költéseit, használati szokásait vizsgálta.

Az üzleti felmérés során évente átlagosan 3 százalékos kiadáscsökkenésről számoltak be a 2019 és 2022 között megkérdezett cégek döntéshozói – írták, kiemelve: a jelzett időszakban évi 104 milliárd forintról 95 milliárdra csökkent a legalább 10 főt foglalkoztató vállalkozások távközlési igényeit kiszolgáló piac becsült mérete.

Reálértéken számolva a 2022-es piacméret csupán 73 százaléka a 2019-es piacnak – mutatott rá a kutatás, amely szerint a vezetékes telefonra fordított kiadások csökkentek leginkább, évente átlagosan 8 százalékkal.

A vezetékes hívások részben a mobilokra terelődtek át: a mobilinternet igénybevétele jelentősen megugrott, a nem lakossági SIM-kártyák száma és az egy SIM-kártyára jutó hanghívásforgalom pedig átlagosan évi 1 százalékkal növekedett. A ráfordítások ugyanakkor e területen is csökkentek, ami a felmérés szerint a díjak mérséklődésére utal.

Csökkent a mobilhang-, és a hozzá kapcsolódó mobilinternet-költés, visszaestek a vállalatok adatátviteli szolgáltatásokra és a nem mobiltelefonnal használt mobilinternetre fordított kiadásai is – részletezi a közlemény, amely szerint egyedül a helyhez kötött internetszolgáltatás piaca nem csökkent, sőt, ott enyhe, 1 százalékos éves növekedést lehetett megfigyelni.

Hangsúlyozták, a vezetékes internetre előfizető cégek aránya a vizsgált három év alatt 82 százalékról 88 százalékra változott. Ekkor egy vállalatra jutó költés havonta 29 és 31 ezer forint között ingadozott – fűzték hozzá.

Az előfizetésekre jellemző sávszélesség kapcsán kitértek arra, hogy míg 2019-ben csak vállalkozások 26 százaléka használt másodpercenként 500 megabites vagy ennél gyorsabb internetet, 2022-ben már 42 százalékuk tett így. Az előfizetési díjak szinten tartása a felmérés szerint a sávszélesség növelésének köszönhető.

Rögzítették azt is: nagyobb az igény a gyorsabb internetre a szolgáltató cégeknél, valamint azoknál, melyek intenzíven használják a helyhez kötött internetet, azaz intranetet, extranetet, webáruházat, honlapot üzemeltetnek, online telefonálnak, videótelefonálnak, konferenciahívásokat bonyolítanak, online csoportmunkát végeznek, objektumvédelmi vagy kamerarendszereket üzemeltetnek.

(MTI)